Kunst verandert
Dit jaar bestaat Kunst in het Volkspark 20 jaar. De organisatie is van mening dat dit het moment is om de visuele identiteit maar ook de communicatie strategie en -middelen opnieuw vorm te geven en te bepalen. Het bestuur van Kunst in het Volkspark heeft Digidee uitgenodigd om hun visie te geven op de identiteit van het event voor de komende jaren. Deze visie heeft ze overtuigd.

Na 20 jaar Kunst in het Volkspark zal er veel zijn veranderd. De kunstenaars veranderen, dus de kunst verandert. De doelgroep zou dus logischerwijs ook moeten veranderen. Een jongere doelgroep heeft andere interesses en benader je dus op een andere manier.

Volgens Digidee moest Kunst in het Volkspark een frisser en eigentijdser gezicht krijgen, zodat ook deze jonge doelgroep zich aangesproken voelt. Sterker nog. De identiteit zou mee moeten blijven groeien met het evenement, de kunst en de interesse van de bezoeker.

Kunst in het Volkspark
Kunst in het Volkspark ontstond in 1993 uit het initiatief van De Twentsche Courant Tubantia en de Westfalische Nachrichten uit Munster.

Het doel bij de start in 1993 was een kunstevenement te organiseren dat voor iedereen toegankelijk is en grensoverschrijdende cultuur dichter bij de mensen brengt. Inmiddels is deze doelstelling verdiept en streeft de organisatie naar landelijke en grensoverschrijdende naamsbekendheid. Het aantal exposanten is naar 150 deelnemers gestegen en het aantal bezoekers in 2013 werd geschat op ruim 30.000.

De identiteit verandert
Digidee heeft een identiteit ontwikkeld waarbij de kunstenaars en hun werk onderdeel worden van de uitstraling. Een dynamisch gezicht waarbij verschillende kunstenaars zich letterlijk kunnen presenteren binnen het kader van Kunst in het Volkspark.

Kunst in het Volkspark heeft een constant veranderd logo gekregen. Iedere betrokken kunstenaar heeft zo de mogelijkheid om onderdeel te zijn van de identiteit. Het beeldmerk is een ‘K’ op z’n kant, een plaatsaanduiding en de ‘V’ van Volkspark met een stevige basis.

Dit gaf ons de mogelijkheid om ook in de huisstijl heel divers met het gebruik van het logo om te gaan. Het correspondentiemateriaal is verder clean en strak gehouden.

Communicatie is een kunst
Deze nieuwe insteek biedt door de vorm en kracht van het logo ook veel mogelijkheden voor de communicatie. Het bindt en verbindt kunstenaars en evenement. Bovendien is het concept ook makkelijk door te vertalen naar campagnes en wervingsacties. Het logo en de communicatiemiddelen zijn krachtig, makkelijk door te voeren en heel herkenbaar. Met een hele duidelijke kunst look en feel.

Promotieactie met een sociaal karakter
Om de nieuwe identiteit onder de aandacht te brengen en de merkgedachte te benadrukken is er een actie bedacht die in samenwerking met de vaste partner Twentse Courant Tubantia kan worden ingezet. In de krant wordt een Facebook-actie gekoppeld aan het evenement waarbij de lezer wordt gevraagd om aan te geven wat hij of zij kunst vindt. De opdracht is: ‘Knip het beeldmerk uit, fotografeer jouw kunstuiting en post het op onze facebook pagina. En wie weet, win jij een jaar lang een kunstwerk aan jouw muur!’. En uiteraard… delen, delen, delen.

Een online hotspot voor kunst
Digidee heeft ook de website verzorgd, zowel het design als het technische gedeelte. Via de overzichtelijke website kun je je als kunstenaar inschrijven en kunnen bezoekers alle informatie vinden over dit bijzondere evenement.
Ook hier biedt Kunst in het Volkspark een kader voor de kunstenaar om zich te presenteren. En niet alleen via het geanimeerde logo. De hele website laat duidelijk de sfeer van het evenement en de veelzijdigheid aan kunst zien. De countdown teller op home geeft aan hoelang er nog te gaan is.

Uiteraard is de nieuwe huisstijl ook in alle sociale media doorgevoerd.

We will make them love you!

We vertellen je graag hoe wij mensen
aan jouw merk kunnen binden