Zwerfafvalproblematiek Transburg
Transburg in Enschede is een wijk waar veel overlast is van zwerfafval. Afval op straat, de plantsoenen, speelplekken en bijplaatsingen naast afvalcontainers vervuilen het straatbeeld.
Gemeente Enschede heeft Digidee gevraagd om mee te denken over een gemeente brede insteek om via een herkenbare campagne invulling te geven aan middelen die de mindset van de doelgroep verandert. De campagne is toegespitst op de wijk Transburg, maar kan in de toekomst ook in andere wijken worden ingezet.
Een heldere benaming maakt het doel van de campagne direct duidelijk en is een eerste stap om de bewoners positief te beïnvloeden.

Gemeente Enschede
Enschede is met ruim 158.000 inwoners de grootste stad van Oost-Nederland. Enschede dankt haar centrumpositie aan de vele mogelijkheden voor inwoners, ondernemers, studenten, cultuurliefhebbers, shoppers, stappers en sporters. Het bruisende hart en het groen in en om de stad geven Enschede haar unieke gezicht. De gemeente speelt mede dankzij UT, hogescholen en vernieuwende bedrijven een vooraanstaande rol op het gebied van innovatieve technologie.

Gewoon schoon. Transburg
De bewoners van Transburg bestaan voor een groot deel uit studenten en gezinnen met veel verschillende nationaliteiten. Een deel is de Nederlandse taal niet eens machtig. Het gebrek aan betrokkenheid bij de wijk of begrip van de leefregels lijken de oorzaak van het afvalprobleem.
Digidee heeft samen met de gemeente verschillende middelen ontwikkeld om de betrokkenheid bij de wijk te vergroten, de bewoners te informeren over de regels rondom de afvalverwerking en de mindset positief te beïnvloeden. Heldere communicatie met een helder doel.

De basis van de communicatie bestaat uit een strakke vormgeving waarbij typografie en herkenbare beelden van de wijk beeldbepalend zijn. Voor de wijk Transburg is gekozen voor een paarse kleur. Waar mogelijk worden psychologische prikkels gebruikt om de mindset van de doelgroep te beïnvloeden.

Beïnvloeden door regels en afspraken helder te communiceren
Er is een milieupashouder ontwikkeld die als cadeau aan de bewoners is uitgedeeld. Op dit systeem zijn de regels over de afvalverwerking in de buurt overzichtelijk vermeld. Verder biedt het systeem naast ruimte voor de milieupas van de gemeente Enschede, extra informatie, zakken voor restafval en zakken voor verpakkingsmaterialen. Op die manier heeft men alles wat men nodig heeft bij elkaar.

Veel informatie over de afvalverwerking is online te vinden bij de partners van de gemeente, maar een deel van de doelgroep geeft de voorkeur aan gedrukte informatie die kan worden ingestoken bij de milieupashouder.

Door middel van borden met de tekst ‘Vrijwel alle mensen uit deze buurt zetten geen afval naast de container.’ wordt het bijplaatsen van afval ontmoedigd.

Een sticker op de deur of het raam geeft duidelijk weer wie een commitment is aangegaan om de buurt te verbeteren.

Een luxe glastas voorkomt dat na het inleveren van het glas de plastic zak bij de container achterblijft. De bedrukking op de tas communiceert de betrokkenheid van de gebruiker.

Introductie en Opschoondag
Tijdens de landelijke Opschoondag van 28 maart is de nieuwe campagne geïntroduceerd in de buurt. De hele buurt was die dag uitgenodigd om samen het probleem aan te pakken en tegelijkertijd op een leuke manier kennis te maken met de buren.

Een kleurwedstrijd hielp om vooraf al wat betrokkenheid te creëren bij de kinderen in de wijk. Maar ook op de dag zelf was de kleurplaat erg in trek.

Er was een Opschoon Bingo voor de kinderen. Met behulp van de bingokaart konden zij op een leuke manier meedoen met het opruimen van zwerfafval in hun wijk.

Een team van studenten bezorgde op die dag de milieupashouder/afvalkaart compleet met grijze restafvalzakken, transparante zakken voor verpakkingsmateriaal, de afvalkalender, nog een extra factsheet en zelfs schroeven met pluggen voor het ophangen. Het geheel is samengevoegd in de glastas en huis-aan-huis verspreid.

We willen dat de hele buurt gaat voor een gewoon schoon Transburg.

We will make them love you!

We vertellen je graag hoe wij mensen
aan jouw merk kunnen binden