Waar kunnen franchisenemers terecht?
Mag ik van mijn franchiseconcept afwijken? In hoeverre ben ik eigen baas? Nederland staat bol van de franchiseformules, maar waar kunnen al die franchisenemers terecht met hun vragen? Tot nu toe was er nog geen plek voor deze bijzondere ondernemers.
Digidee heeft overtuigd en kreeg de kans om een gezicht te geven aan het eerste onafhankelijke platform voor de franchisenemer.
Franchise wijzer
De Stichting Franchise wijzer wil franchisenemers versterken met kennis. We voorzien onze doelgroep van betrouwbare informatie over alle onderdelen van hun bedrijf. Pas als de franchisenemer over evenveel kennis beschikt als de franchisegever, kunnen beide partijen als gelijkwaardige partners ondernemen. Door franchisenemers te ondersteunen met bedrijfskennis kunnen ze beter geïnformeerd te werk gaan, met een grotere kans op succes. Zo versterkt Franchise wijzer de franchisewereld als geheel.
Franchise wijzer is een initiatief van partijen met verschillende specialismen: Juridisch, Financieel, Personeel & Organisatie, Haalbaarheid en Ondernemerssucces. Samen ondersteunen ze franchisenemers met inhoudelijke informatie en bieden ze een onafhankelijk kennisplatform.
Een naam en identiteit die richting geeft
Volgens ons moest er allereerst een naam komen die aansluit bij de doelstelling van het online platform en die direct uitlegt wat men hier kan verwachten. ’Franchise wijzer’.
Franchise wijzer geeft je niet alleen richting om een goede (door)start te maken en voorziet je niet alleen van de juiste informatie om met meer kennis te kunnen handelen… maar de naam ‘Franchise wijzer’ vertelt je ook waarom zij dit doet.
Het nieuw ontwikkelde logo met het pijlvormige beeldmerk benadrukt dat op dezelfde manier.
Een heldere claim benoemt de verwachting
Door aan het logo de juiste pay-off toe te voegen verbinden we het gedachtengoed met de merknaam ‘Franchise wijzer’. Ondernemers zijn op zoek naar informatie om als een gelijkwaardig partner te kunnen ondernemen in een franchiseconcept. Een claim die verklaart, inspireert en aanzet tot actie. Hij sluit goed aan bij de naam en legt de franchisenemer uit wat van hem of haar wordt verwacht. Dus: Franchise wijzer. Onderneem met kennis.
Een strak vormgegeven identiteit benadrukt de professionaliteit
Op basis van het logo is er een herkenbare vormentaal ontwikkeld die in alle uitingen wordt doorgevoerd. Onder andere in het correspondentiemateriaal.
Communicatie vanuit de doelgroep
‘Franchise wijzer’ is een onafhankelijk platform voor de franchiseondernemer. Het is uniek, maar makkelijk toegankelijk. De naam, de manier waarop de doelgroep wordt aangesproken en de url (franchise-wijzer.info) geven het een overheids ‘feel’.
Op de website zijn ‘Franchise wijzer’ en haar partners aan het woord. Zij verstrekken gratis of betaald informatie en bieden een platform voor franchiseondernemers om elkaar te ontmoeten.
Buiten de website gebruiken we de doelgroep zelf om te verwijzen naar het platform. De situaties zijn herkenbaar voor zowel startende als gerenomeerde franchisenemers.
Door een krachtige vormentaal met het gebruik van het beeldmerk in de communicatie creëer je een herkenbare uitstraling van ‘Franchise wijzer’. De ’wijzer’ gebruiken we om de boodschap te communiceren. Overduidelijk de start van iets goeds. ‘Press play’.
Om de franchisenemer zoveel mogelijk aan te spreken communiceren we ook vanuit de (franchise)ondernemer zelf. We laten de ondernemer aan het woord en laten hem/haar vertellen tegen welke problemen hij/zij aanloopt. Door de persoonlijke benadering van de herkenbare problemen gekoppeld aan de url en ‘Franchise wijzer’ als afzender introduceren we een vertrouwd portaal voor alle vragen van de moderne franchisenemer.
De kick-off van de website werd ruim van te voren aangekondigd, ondermeer in een advertentie in het blad voor franchisenemers Franchise+. Op het moment van uitgave was er een tijdelijke webpagina live. Op die pagina kon je je gratis voorinschrijven en werd je op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen omtrent het nieuwe platform.
Het online platform: Franchise-wijzer.info
Alle promotie en de ontwikkeling van Franchise wijzer is gericht op het neerzetten van een onderscheidende en vernieuwende website voor de franchisenemer. Een online ‘presence’ die vertrouwen uitstraalt met een toegankelijke community. In samenwerking met Itmundi heeft Digidee in zeer korte tijd en efficiënt deze website gerealiseerd.
Franchise-wijzer.info is een multidisciplinair platform voor informatievoorziening voor franchisenemers. Hier kan een franchisenemer kennis verzamelen (kennisbank) en verstrekken (community), alsmede het (doen) uitvoeren van algemeen onderzoek betreffende marktontwikkelingen aangaande franchise, en nog veel meer.
Bekijk hier Franchise-wijzer.info
De responsive website maakt het mogelijk om in elke situatie Franchise wijzer te raadplegen, te reageren op een medefranchisenemer en op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes. Of je nu op een desktop, tablet of mobiel kijkt, de website past zich automatisch aan op de grootte van het scherm zonder aan content en functionaliteit in te leveren.
De online community is het hart van de website
De online community heeft functionaliteiten die vergelijkbaar zijn met Google+. Franchisenemers hangen interessegebieden aan hun profiel en bij de timeline is aan te geven of je alle posts/vragen wilt zien of alleen de door jou aangegeven interessegebieden. De community is alleen toegankelijk voor abonnees. Maar, binnen twee stappen heb je gratis toegang tot alle relevante informatie voor de slimme franchisenemer.
Franchise wijzer bundeld de kennis van haar vakspecialisten. Daarnaast kun je een vraag of mening voorleggen aan leden van de community, over een algemeen onderwerp of over een ontwikkeling binnen jouw werkgebied of franchiseformule. Zo kun je zelf ook kennis en ervaringen delen, en creëert Franchise wijzer een platform voor en door franchisenemers.
Goede communicatie wijst je de weg
Uiteraard zijn er ook aanvullende communicatiemiddelen ontwikkeld. Bijvoorbeeld het boekje met de 50 meest wijze tips van de vakspecialisten die je ontving bij aanmelding op het platform. Of het promotiemateriaal voor de Franchise & Ondernemer beurs waar Franchise wijzer haar doelgroep wist te raken en te overtuigen.
We will make them love you!
We vertellen je graag hoe wij mensen
aan jouw merk kunnen binden