Vraag Stichting Katholiek Onderwijs Enschede (KOE) en basisschool Menkotoren waren op zoek naar een passende naam, identiteit en communicatiestrategie voor hun nieuwe concept ‘Doe & Ontdek Lab’. De promotie van dit ‘lab’ moest basisschool Menkotoren opnieuw onder de aandacht te brengen.
Oplossing Er wordt een naam ontwikkeld met een passende indentiteit met een KOE karakter. De communicatiestrategie helpt op het juiste moment de juiste boodschap te communiceren (voor, tijdens en na de kick-off). Om de boodschap over te brengen worden verschillende communicatiemiddelen ontworpen
Resultaat Het lab raakt meer en meer bekend bij verschillende locaties en er wordt volop gebruik van gemaakt. Verschillende leerkrachten tonen hun betrokkenheid en gaandeweg worden er nieuwe middelen in stijl ontwikkeld die ondersteunen in de lessen. De Menkotoren staat mede hierdoor goed bekend. En dat doet ook Stichting KOE goed.
Diskoever
Diskoever krijgt een eigen ruimte in basisschool Menkotoren waar leerlingen en onderwijzers van alle KOE-scholen kunnen komen ontdekken. Daarnaast biedt Diskoever de mogelijkheid voor groepen van KOE-scholen om leskisten te lenen.
Wat we hebben gedaan
• Visuele identiteit
• Communicatie
• Webdesign
• Belettering locatie
• Opening
• Communicatiemiddelen
Diskoever bij de Menkotoren
Diskoever is allereerst als fysiek ontdeklab een middel om de Menkotoren onder de aandacht te brengen. De Menkotoren wil haar naamsbekendheid vergroten en een positieve indruk achterlaten bij de doelgroepen. Door Diskoever onder de aandacht te brengen bij ouders van kinderen in de omliggende wijken (specifiek Roombeek) nodigen we hen uit om de sfeer bij Menkotoren te ervaren. Hierbij koppelen we de unieke eigenschappen van Menkotoren aan Diskoever. Door regelmatig aanwezig te zijn in de omgeving blijft de school top-of-mind. Als concept levert het een meerwaarde op voor het onderwijs van KOE en de profilering van het merk. Diskoever laat leerlingen en leerkrachten vroegtijdig in aanraking komen met de mogelijkheden van de wereld van morgen.
Naam en logo
Diskoever
Diskoever is een moderne eigen naam die aangeeft wat men kan verwachten: de naam is een verbastering van het Engelse ‘discover’ waarbij we gebruik maken van de naam ‘KOE’ voor verbinding met de scholen. Het onderschrift is ‘maak + ontdek’, zonder toevoeging van plek, plaats of lab. Dit maakt het merk bewust meer een concept dan een fysieke plek. Hierdoor kan het beter gedragen worden door de gehele Stichting KOE.
Belangrijk is dat het logo goed leesbaar is en aansluit bij de verwachting van de verschillende doelgroepen. Om die reden kiezen we voor een herkenbaar beeldmerk in lijn met het logo en de typografie van KOE.
VISUELE STIJL
Iconen
We gaan voor een eenvoudig maar dynamisch logo dat past bij het thema en de mogelijkheid biedt om breed ingezet te worden. Daarnaast is het mogelijk om de visuele stijl uit te breiden met illustraties/ iconen om de boodschap te versterken.
Opening van het lab en communicatie
We stelde een communicatieaanpak op waarmee we Diskoever promoten en tegelijkertijd Stichting KOE onder de aandacht brengen. Dat doen we door een beleving neer te zetten waarmee ouders zich kunnen identificeren. We kiezen een duidelijke positionering. Wanneer men kennis maakt met Diskoever maakt men kennis met de Menkotoren (en Stichting KOE). We maken handig gebruik van de contactmomenten die ouders hebben met Diskoever om Menkotoren en KOE onder de aandacht te brengen.
In het plan is aandacht voor communicatie voorafgaande aan de opening, tijdens de opening en na de opening.
Maak en ontdek
Een klaslokaal in de Menkotoren is omgetoverd to heus lab waar leerlingen kunnen maken en ontdekken. De grote achterwand is voorzien van een fotobehang waarin de iconen terugkomen. Een andere wand is voorzien van een green-screen, dat kan worden gebruikt voor verschillende projecten. In en om het pand is belettering aangebracht die je de weg wijst naar het lab.
Om Diskoever onder de aandacht te brengen in Enschede Noord lieten we reverse graffiti / green graffiti aanbrengen op het trottoir in de wijk. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid van bewoners. Volg je het pad, dan ontdek je Diskoever bij de Menkotoren. Het aanbrengen gebeurde in 2 fasen: het eerste beeld werd na 2 weken aangevuld met een tweede beeld. Op deze manier wekken we wederom nieuwsgierigheid.
Website
Communicatiemiddelen
Een nieuwe website voorziet leerkrachten over een bezoek aan het lab en het lenen van leskisten. Om het lab te introduceren zijn er o.a. advertenties, posters en uitnodigingen ontworpen. De gebruikers van het lab kunnen met templates zelf een presentaties en informatieblad voor een leskist maken.
Het lab is enthousiast in gebruik genomen door leerlingen en leerkrachten. Verschillende leerkrachten tonen hun betrokkenheid en gaandeweg worden er geheel in stijl nieuwe middelen ontwikkeld die hen ondersteunen bij de lessen.
We will make them love you!
We vertellen je graag hoe wij mensen aan jouw merk kunnen binden